آشنایی با سیم خاردار و کاربردهای آن

آشنایی با سیم خاردار و کاربردهای آن

 در سراسر جهان برای ساختن حصارهای ارزان قیمت و برای محافظت از اموال،  از سیم خاردار در بالای دیوار استفاده می شود. جنس سیم خاردار عموما فولاد است. هر فرد یا حیوانی که سعی می کند از سیم خاردار عبور کند، می تواند صدمات احتمالی ایجاد کند. نصب سیم خاردار در فضای مورد نظر باید همراه تجربه و مهارت باشد تا خسارت وارد نکند.

سیم خاردار فولادی ماده اولیه برای تولید حصار است. از یک مفتول فلزی با برجستگی ریز که در فاصله های منظم قرار گرفته اند تشکیل می شود. کابل معمولا شامل دو سیم است که در اطراف یکدیگر پیچ خورده اند. این کار برای افزایش استحکام  و همچنین انقباض و انبساط دما با تغییرات دما و بدون شکستگی است. نقاط تیز، که خار نامیده می شود، معمولا شامل قطعات کوتاه سیم است که در اطراف یک یا هر دو مفتول پیچ خورده است.

جنس سیم خاردار چیست ؟

سیم خاردار معمولا از فولاد ساخته میشود که آلیاژ آهن با مقدار کمی کربن است. مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد عبارتند از سنگ آهن، کک (مواد غنی از کربن که با گرم کردن ذغال سنگ در دمای بالا در صورت عدم وجود هوا تولید میشود) و سنگ آهک. برای جلوگیری از زنگ زدن سیم خاردار فولادی، معمولا از روی استفاده میشود. گاهی اوقات فولاد از آلومینیوم پوشیده شده، و گاهی اوقات جنس سیم خاردار، آلومینیوم میباشد.

سیم خاردار چگونه تولید میشود ؟

  1. 1. سنگ آهن، کک و سنگ آهک در یک کوره بلند بوسیله هوای گرم تحت فشار، گرم می شوند. کک حرارت (برای ذوب کردن سنگ آهن) و مونوکسید کربن (که با اکسید آهن موجود سنگ آهن واکنش داده وآهن آزاد میشود) تولید می کند. سنگ آهک با ناخالصی های سنگ آهن مانند گوگرد واکنش می دهد تا سرباره ایجاد شود که حذف می شود. محصول نهایی کوره انفجاری (بلند)، آهن خام است که حاوی حداقل 90٪ آهن، 3-5٪ کربن و ناخالصی های مختلف است.
  2. 2. برای تبدیل آهن خام به فولاد، ناخالصی ها و بیشتر کربن باید حذف شوند. (آهن بدون کربن بسیار ضعیف تر از فولاد است، اما آهن با کربن زیاد، شکننده است). روش های مختلفی برای خالص کردن آهن خام وجود دارد که رایج‎ترین آنها فرایند اکسیژن اولیهBOS) ) است. در این روش اکسیژن تحت فشار بالا به آهن خام ذوب شده ، دمیده می شود. کربن به عنوان مونوکسید کربن آزاد می شود و ناخالصی ها به عنوان سرباره آزاد می شوند. فولاد ذوب شده باقی مانده، در قالب ها ریخته می شود و اجازه می دهد تا به شمش های با وزن هزاران پوند تبدیل شود.
  3. 3. بیلت یک شمش فولادی با مقطع مربعی است که اندازه آنها معمولا کمتر از 6 اینچ (15 سانتیمتر) در 6 اینچ (15 سانتیمتر) است. (اگر ابعاد بزرگتر باشد، شمش به عنوان بلوم شناخته می شود؛ اگر مقطع به جای مربع، مستطیل باشد، شمش به عنوان اسلب شناخته می شود). شمش فولادی تا حدود 2192 درجه فارنهایت (1200 درجه سانتیگراد)، سپس بین غلطکهای شیار دار به جلو و عقب رانده می شود تا به اندازه مناسب برسد و بیلت در ابعاد مورد نظر تولید شود. قیچی های غول پیکر بیلت را در طول مورد نظر می برند. سپس اجازه می دهند خنک شوند.
  4. 4. بیلت فولادی دوباره گرم و نورد می شود تا زمانی که به یک میلگرد با قطر 0.2 اینچ (5.6 میلی متر)، که به عنوان سیم مفتول شناخته میشود تبدیل شود. سیم مفتول به یک کویل با وزن بالغ بر 3969 پوند (1800 کیلوگرم)، پیچیده میشود و به تولیدکننده سیم فرستاده میشود.
  5. 5. پوسته، پوشش سطحی اکسید آهن که در هنگام گرم شدن روی فولاد شکل می گیرد، باید ازروی سیم مفتول برداشته شود. این مساله با خیساندن آن در اسید گرم و رقیق(اسید سولفوریک در دمای 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) یا اسید هیدروکلریک در دمای 140 درجه فارنهایت( 60 درجه سانتیگراد)) امکانپذیر است.سپس با آب شستشو داده میشود که به این فرایند اصطلاحا اسیدشویی گفته می شود.
  6. 6. سیم مفتول تمیز با آهک، بوراکس یا فسفات پوشیده میشود. این پوشش از زنگ زدگی جلوگیری می کند، هر گونه باقی مانده اسید را خنثی می کند و سبب می شود که روان کننده ها به سیم بچسبند.
  7. 7. برای تولید سیم خاردار، معمولا قطر 0.097 اینچ (2.5 میلیمتر) مورد نیاز است. به همین دلیل سیم مفتول روغنکاری شده و از طریق دستگاههایی که die نامیده میشود، قطرشان کمتر می شود.
  8. 8. برای محافظت سیم خاردار، از خوردگی بهتر است که گالوانیزه شود. سیم باید کاملا تمیز و خشک باشد تا به درستی گالوانیزه شود. ابتدا دریک حمام اسید هیدروکلریک گرم و رقیق شده، پاک شده و سپس با آب گرم شسته میشود. برای جلوگیری از زنگ زدگی، وارد محلول کلرید روی یا کلرید آمونیوم می شود. پس از خشک شدن، سیم وارد حمام روی مذاب میشود.
  9. 9. یک ماشین اتوماتیک تمام مراحل مورد نیاز برای تبدیل سیم گالوانیزه به سیم خاردار را انجام می دهد. دو سیم وارد دستگاه می شود و به یکدیگر پیچیده میشوند تا کابل تشکیل شود.
  10. 10. سیم دیگری وارد دستگاه شده و دور یک یا دو کابل پیچیده میشود. این سیم با یک زاویه بر روی هر دو طرف برش داده می شود تا یک خار دو طرفه ایجاد شود. اگر سیم های خاردار چهار طرفه مورد نیاز باشند، دو سیم پیچ خورده و بریده می شوند. سیم خاردار در امتداد یک فاصله معین (معمولا 4 یا 5 اینچ (10 یا 13 سانتیمتر) کشیده می شود.

انواع سیم خاردار

با کمی اطلاعات در مورد انواع مختلف سیم خاردار، شما می توانید حصاری مناسب را به اموال خود اضافه کنید و از آنها خود محافظت کنید. این نوع مقطع دارای سه نوع پیچ رایج است: سیم پیچ تکی، سیم پیچ دوتایی و سیم پیچ سنتی.

انواع سیم پیچ خاردار  به نوع سیم پیچ اصلی و خار وابسته است. و سیم اصلی بعضی اوقات تک سیم است، گاهی اوقات دو سیم است. در ساده ترین حالت، سیم خاردار معمولی با چرخاندن سیم در جهت عقربه های ساعت ایجاد می شود.

سیم خاردار تکی

سیم خاردار تکی، یک نوع حصار امنیتی با لبه های تیز و سیم با کشش بالا است.

جنس سیم خاردار

سیم فولادی گالوانیزه، سیم فولادی کم کربن، سیم فولادی ضد زنگ، سیم آهنی با پوشش pvc دررنگهای آبی، سبز، زرد

کاربرد

سیم خاردار تکی به طور گسترده در زمینه های نظامی، زندان ها، بازداشتگاه ها، ساختمان های دولتی و دیگر امکانات امنیتی ملی استفاده می شود. در سالهای اخیر، سیم خار در سیم حصار با سطح بالا نه تنها برای برنامه های امنیتی ملی و نظامی، بلکه برای حصار کلبه، مرز و ساختمانهای خصوصی هم مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

سیم خاردار دوتایی

 سیم خاردار دوتایی،  دارای دو سیم خطی است که به یکدیگر پیچیده اند. این سیم به طور معمول به پایه های چوبی با استفاده از میخ خم شده متصل می شود. این نوع بسیار امن تر از یک سیم خاردار با کشش بالا است.

جنس

سیم گالوانیزه با غوطه وری گرم، سیم الکتروگالوانیزه، سیم پوشش داده شده با PVC

کاربرد

این سیم با کشش بالا انتخاب مناسبی برای حافظت از حیوانات و مزارع کشاورزی است. این نوع سیم با حصار جوش داده شده یا زنجیر شده در راه آهن، فرودگاه و مناطق با حفاظت بالا استفاده میشود. یادتان باشد که خارها بسیار تیز و دردآور هستند، هنگام استفاده و نصب آنها از دستکش استفاده کنید.

کاربرد سیم خاردار:

محاصره و حفاظت از زمین

قفس حیوانات

حصار خانگی و کسب و کارهای امنیتی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.